Сайт учителя хімії 

Білоус Раїси Григорівни

Меню сайту
Статистика
Flag Counter

Каталог файлів

Головна » Файли » 10 клас

Неметали як прості речовини. Явище алотропії, алотропні видозміни Оксигену і Карбону. Значення озонового шару для життя організмів на Землі.
29.06.2015, 17:51

Тема 4:

Неметали як прості речовини. Явище алотропії, алотропні видозміни Оксигену і Карбону. Значення озонового шару для життя організмів на Землі.  Лабораторний дослід №1. Ознайомлення зі зразками простих речовин неметалів.

Мета:Ознайомити учнів з явищем алотропії, з’ясувати причини відмінності у властивостях алотропних модифікацій речовин на прикладі алотропних видозмін Оксигену, Сульфуру, Карбону. Сформувати уявлення про залежність якісних і кількісних характеристик речовин від їхньої будови на прикладі кисню і озону. Показати значення озонового шару для життя організмів на Землі, вплив діяльності людини на природні процеси на прикладі озонового шару.

Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.

Форми роботи: фронтальна робота, розповідь учителя, евристична бесіда.

Обладнання: кристалічні гратки алмаза, графіту, таблиця порівняння властивостей алотропних модифікацій, зразки простих речовин.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

 

Хімічний диктант

Тема: Неметалічні елементи

  1. Назвіть найпоширеніші елементи у Всесвіті. (Гідроген (92% атомів), Гелій (7%))
  2. З простої речовини якого хімічного елемента складається переважно атмосфера нашої планети? (Нітрогену)
  3. Назвіть основну речовину гідросфери. (Вода)
  4. Як називають відношення кількості атомів елемента до кількості атомів усіх елементів у певному середовищі? (Атомна частка елемента)
  5. Атомна частка якого елемента найбільша в літосфері? (Оксигену (58%))
  6. Якими елементами за електронною будовою зовнішнього енергетичного рівня атомів є більшість неметалічних елементів? (за винятком Гідрогену і Гелію, які є s-елементами) (p-елементами)
  7. Як називаються йони, в які перетворюються атоми неметалів унаслідок приєднання певної кількості електронів? (Аніони)
  8. Які властивості неметалічні елементи виявляють при цьому? (Окисні)
  9. Як називають величину, яка характеризує здатність атома притягувати електрони? (Електронегативність)
  10.  Назвіть найтиповіший неметалічний елемент, який має найбільшу електронегативність. (Флуор)
  11.  За якою ознакою можна передбачити валентні можливості елемента? (За кількістю неспарених електронів на зовнішньому енергетичному рівні)
  12.  Назвіть елементи, атоми яких не бувають у збудженому стані. (Флуор, Оксиген, Нітроген)
  13.  Як називають умовний цілочисельний заряд атома в речовині? (Ступінь окиснення елемента)
  14.  Чому дорівнює сума ступенів окиснення всіх атомів у речовині? (Нулю)
  15.  У яких речовинах ступені окиснення елементів відрізняються від значень валентності? (У простих речовинах (крім інертних), деяких неорганічних сполуках, багатьох органічних сполуках)

 

Перевірка домашнього завдання: вправа 5, стор.12

Визначте ступені окиснення галогенів у таких сполуках:

 

Cl2+1O-2;   I2+5O5-2;  I+7F7-1;  C+4Br4-1;  K+1Br+5O3-2; H+1Cl+7O4-2; Al+3Br3-1.

 

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

 

  • На які дві групи діляться хімічні елементи?
  • Елементи-неметали розміщенні в правій верхній частині періодичної системи хімічних елементів.
  • Неметали – переважно р-елементи, що містять на останньому електронному шарі велику кількість електронів, а саме від 4 до 7, які міцно з’єднані з ядром.
  • Прості речовини утворені атомами неметалів мають молекулярну кристалічну гратку – це водень, кисень, хлор, бром; атомну – бор, алмаз.
  • За агрегатним станом речовини з молекулярною кристалічною граткою гази (водень, кисень, хлор), рідини(бром), легкоплавкі тверді речовини (фосфор,йод,сірка).
  • За агрегатним станом речовини з атомною кристалічною граткою тверді, тугоплавкі (алмаз, бор).
  • Існують прості речовини молекули яких складаються з великої кількості атомів: О3-озон, Р4 – білий фосфор, S 8– ромбічна сірка

 

Лабораторний дослід №1.  Ознайомлення зі зразками простих речовин неметалів.

Алотропія — явище, коли хімічний елемент існує у вигляді двох або кількох простих речовин. Так проста речовина кисень O2 і проста речовина озон O3 є алотропічними видозмінами елементу оксигену.

Вуглецьфосфорсірка і інші елементи також утворюють алотропічні видозміни. Алотропічні видозміни, або модифікації, обумовлюються або різною кількістю атомів у молекулах, або різною кристалічною будовою твердих тіл, що складаються з атомів того самого хімічного елементу. Явищами алотропії пояснюється і той факт, що простих речовин відомо значно більше, ніж хімічних елементів. Відомо понад 400 простих речовин, а хімічних елементів — лише 118.

Елемент

Форма

Карбон

Фосфор:

  • Білий P4
  • Червоний — полімер
  • Фіолетовий
  • Чорний — напівпровідник, аналог графіту
  • Аморфний

Оксиген:

  • кисень, O2 — компонент повітря, безбарвний
  • озон, O3 — голубий газ

Сірка:

  • Аморфна — полімер
  • Ромбічна, S8
  • Моноклінна
  • Метастабільні циклічні форми S7 і S12

Селен:

  • Червоний, Se8
  • Сірий, полімерний
  • Чорний

 

Властивості

Звичайний кисень

Озон

Фізич-ні

Безбарвний газ без смаку і запаху. Погано розчиняється у воді (5 обємів  у 100 обємах води при 0 С). Рідкий і твердий кисень має світло-синє забарвлення. Температури кипіння (-183 С) і плавлення (-218,9 С) кисню низькі.

 

Газ світло-синього кольору без смаку, з характерним різким запахом. Рідкий озон – темно-синя рідина, твердий – темно-фіолетові кристали. Температу-ра кипіння більш  висока і ста-новить – 111,9 С. У воді розчиняється краще, ніж кисень.

 

Біологічні

Вдихання чистого кисню призводить до отруєння, яке спочатку проявляється ейфорією.

 

Дуже отруйний. Гранично допустима концентрація в повітрі становить 0,1 мкг/л (озон набагато небезпечніший за хлор).

 

Хімічні

Проявляє сильні окисні властивості. Взаємодіє майже з усіма простими речовинами, крім галогенів, золота, платини та складними речовинами.

Сильніший окисник, ніж кисень. Окиснює багато металів, серед яких – золото і платина .

 

 

4.Озоновий шар і життя на Землі (доповіді учнів).

 

Учні виступають з короткими доповідями про роль озонового шару для життя на Землі.

Озон – газ, який утворюється у верхніх шарах атмосфери внаслідок поглинання киснем ультрафіолетового випромінювання Сонця:

О2 + hv = О + О

О + О2 = О3

Озон, що утворився огортає Землю з усіх боків. Але молекули озону існують недовго. Відбувається зворотна реакція фотохімічного розкладу озону, яка, власне, являє собою поглинання озоном фотонів:

О3 + hv = О2 + О

Отже, в атмосфері існує цикл озону – збалансоване утворення і розклад його. Результатом існування цього циклу є перетворення  ультрафіолетового випромінювання Сонця на теплову енергію. Але для нас головна «заслуга» озону полягає в тому, що він, «жертвуючи собою», поглинає ультрафіолетового випромінювання і тим самим не допускає високоенергетичні фотони Сонця до Землі.

Над Україною (крім південної частини) загальний вміст озону за останні 20 років зменшився на 6%, і утворилася аномальна зона. Вам про це слід пам’ятати! Особливо небезпечна «озонова дірка» влітку. У цей період варто утримуватись від загару і захищати очі.

 Фізичні властивості алотропних форм Карбону

Властивості

Графіт

Алмаз

Колір

Темно – сірий

Безбарвний

Щільність, г/см3

2,26

3,5

Температура займання

600-700

850 -1000

Твердість

2 (уздовж шарів)

       5 (упоперек)

10

Температура плавлення

3700 С

Понад 3500 (у вакуумі)

Температура алотропних переходів

За 1500-3000 перетворюється на алмаз

Вище 1000 перетворюється на графіт

Блиск

Металоподібний

Специфічний «алмазний»

Електропровідність

Провідник

Непровідник

 

 

IV. Закріплення знань:

Тема: Неметали

  1. Як називають прості речовини неметалічних елементів? (Неметали)
  2. Які неметали складаються з окремих атомів? (Інертні гази)
  3. Назвіть неметали, в яких усі атоми сполучені один з одним. (Графіт, алмаз, бор, силіцій, фосфор)
  4. Назвіть неметали, що складаються з двохатомних молекул. (Водень, кисень, фтор, азот, хлор, бром, йод)
  5. Яку кількість атомів містять молекули сірки, фосфору, озону? (8, 4, 3)
  6. Якими зв'яками сполучені атоми в неметалах? (Ковалентні неполярні)
  7. Як називають явище утворення елементом кількох простих речовин? (Алотропія)
  8. Назвіть алотропні видозміни Оксигену. (Кисень і озон)
  9. Назвіть алотропні видозміни Карбону. (Алмаз, графіт, фулерен (С60))
  10.  Під впливом яких факторів із кисню утворюється озон? (Космічної радіації або електричних розрядів)
  11.  Які промені сонячного світла поглинаються при перетворенні нестійкого озону в кисень? (Ультрафіолетові)
  12.  Що є однією з причин руйнування озонового шару? Реакції між озоном і речовинами промислового походження)
  13.  Який неметал за звичайних умов є рідиною? (Бром)
  14.  Яка роль характерна для неметалів у хімічних реакціях? (Окисників)
  15.  Де використовують більшість неметалів? (У техніці, хімічній промисловості).

Виконання тестових завдань:

Тема: Неметали

1. Встановіть відповідність між речовинами та їх будовою:

1. Графіт, алмаз, силіцій, бор;              А. окремі атоми;

2. Хлор, кисень, водень, азот;               Б. всі атоми сполучені один з одним;

3. Гелій, неон, аргон, криптон;             В. двохатомні молекули;

4. Озон, фосфор, сірка.                          Г. молекули з більшою ніж 2 кількістю 

                                                                  атомів;                               

                                                                 Д. йонна будова.

2. Якими зв’язками сполучені атоми в неметалах?

а) ковалентний полярний;                б) йонний;           

в) ковалентний неполярний;             г) металічний.

3. Встановіть відповідність між елементом та його алотропними видозмінами:

1. Оксиген;                     А. пластична, кристалічна;

2. Фосфор;                      Б. озон, кисень;

3. Карбон;                       В. чорний, білий, червоний;

4. Сірка.                          Г. вуглець, графіт, алмаз, фулерен.

4. Розв’яжіть тести:

 

F2

S

N2

O3

H2

O2

Ar

  1. Речовина, якої найбільше в атмосфері.

н

о

п

р

с

т

у

  1. Речовина, яка є найлегшою.

м

н

о

п

р

с

т

  1. Речовина, яка утворює захисний шар атмосфери.

ж

з

е

и

к

л

м

  1. Речовина, необхідна для дихання живих організмів.

л

м

н

о

п

р

с

  1. Речовина, яка трапляється в літосфері.

н

о

п

р

с

т

у

  1. Речовина, якої немає в природі.

д

е

є

ж

з

и

і

  1. Речовина, яка виділяється в процесі фотосинтезу.

в

г

к

л

м

а

н

Відповіді впишіть у таблицю:

1

2

3

4

5

6

7

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Вкажіть речовину, яка є рідиною:

а) I2;     б) Br2;     в) H2;     г) N2.

6. Вкажіть речовину, яка є газом:

а) I2;     б) Br2;     в) F2;     г) Р.

7. Вкажіть тверду речовину:

а) Не;     б) О2;     в) S;     г) Br2.

8. Вкажіть суму всіх коефіцієнтів у рівнянні реакції між сіркою та алюмінієм:

а) 5;     б) 6;     в) 4;     г) 7.

9. Розташуйте речовини у порядку зменшення активності їх взаємодії з воднем:

а) I2;     б) Br2;     в) Cl2;     г) F2.

10. Вкажіть суму  коефіцієнтів у лівій частині рівняння реакції горіння фосфору:

а) 7;     б) 9;     в) 2;     г) 11.

11. Встановіть відповідність між речовинами та галузями їх використання:

1. Хлор;                    А. знезараження води;

2. Алмаз;                  Б. як стержні у ядерних реакторах;

3. Озон;                    В. виробництво розчинників, засобів захисту рослин;

4. Азот.                     Г. наповнюють колби електричних ламп;                               

                                  Д. для виготовлення шліфувальних і різальних   

                                      інструментів.

 

V. Домашнє завдання: Вивчити параграф 20; стор.125-126; впр.10, стор.133

 

 

 

Категорія: 10 клас | Додав: belous_raja
Переглядів: 9146 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Календар