7 клас
Інструктивна картка до практичної роботи №1.
Тема: Правила техніки безпеки під час роботи в хімічному кабінеті. Прийоми поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівними приладами; будова полум’я.
Мета: Вивчити правила техніки безпеки під час роботи в хімічному кабінеті. Відпрацювати прийоми поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівними приладами; вивчити будову полум’я.
Обладнання: Лабораторний штатив, спиртівка.
Хід роботи:
1. Уважно прочитайте правила техніки безпеки під час роботи в кабінеті хімії.
2. Складіть лабораторний штатив; вивчіть його будову.
3. Виконуйте тільки ті хімічні досліди, які передбачені інструкцією.
4. Закріпіть у лапці штативу пробірку, гвинт лапки (тримач) закріпіть так, щоб пробірка не тріснула та її можна було пересувати.
5. За допомогою муфт розташуйте тримач і кільце в різних положеннях.
6. Пробірку закріпіть у ручному пробіркотримачі.
7. Підпаліть сухе паливо, а потім погасіть, накривши ковпачком. Накривши полум'я, не піднімайте ковпачок доти, доки не вляжеться дим. Якщо полум'я задмухувати, то приміщення задимлюється і може статися пожежа.
8. Налийте в пробірку води приблизно 1/3 її об'єму, закріпіть у пробіркотримачі й нагрівайте до кипіння.
• Пробірку з рідиною нагрівати тільки в нахиленому положенні, її отвір спрямовувати в бік так, щоб у випадку різкого закипання рідина не потрапила на вас або оточуючих.
• Спочатку рівномірно нагрівайте всю пробірку, а потім її нижню частину так, щоб полум'я охоплювало лише верхню третину об'єму рідини. Якщо нагрівати лише дно пробірки з рідиною, то це може спричинити викидання всього її вмісту.
• Не заглядайте в пробірку, у якій нагрівається рідина, і не нахиляйтеся над посудиною з будь-якою, рідиною, оскільки непомітні бризки можуть потрапити В ОЧІ.
• Гарячу пробірку не беріть руками, почекайте поки вона охолоне (1-2 хвилини) та постав-те в штатив.
9. Понюхайте воду після охолодження. Нюхати речовину обережно; не нахиляйтеся над посудиною і не вдихайте сильно, а спрямовуйте до себе пару чи газ рухами руки.
10. Після закінчення роботи приберіть своє робоче місце; ретельно вимийте руки.
11. Не кладіть їжу на лабораторні столи і не споживайте її в хімічному кабінеті.
Зробіть висновок про призначення лабораторного штатива та спиртівки.
7 клас
Інструктивна картка до практичної роботи №3.
Тема: Добування кисню в лабораторії та вивчення його властивостей.
Мета: Навчитися добувати кисень в лабораторії та дослідити його властивості.
Обладнання: прилад для одержання кисню — пробірка, хімічний стакан, пробка з газовідвідною трубкою, жмутик вати, прилад для нагрівання, лабораторний штатив, скіпка;
Реактиви — калій перманганат КМпО4, вапняна вода, сірники.
Хід роботи
1. Уважно прочитайте правила техніки безпеки під час роботи в кабінеті хімії. Звільніть лабораторний стіл від зайвих предметів.
2. Складіть план виконання досліду:
• набрати в пробірку калій перманганат (приблизно 1/4 її об'єму);
• закріпіть пробірку, як показано на рисунку: особливу увагу зверніть на те, щоб вата знаходилася біля корка, якщо вона буде торкатися калій перманганату, то може загорітися;
• перевірте прилад на герметичність;
• закрийте пробірку пробкою з газовідвідною трубкою;
• закріпіть, пробірку в тримачі штатива так, щоб кінець газовідвідної трубки майже торкався дна склянки, у яку збиратиметься кисень (але не був зовсім опущений).
Особливості прожарювання калій перманганату
3. Прогрівайте спочатку всю пробірку протягом 1 хвилини, а потім тільки ту частину, де міститься перманганат. Починайте прогрівати пробірку з дна, а потім переміщуйте полум'я під ту частину, де калій перманганат ще не розклався.
Ознаками розкладу калій перманганату є потріскування і поява темно-фіолетового пилу.
4. Повноту заповнення склянки киснем перевіряйте за допомогою тліючої скіпки.
5. Візьміть тигельними щипцями вуглинку, розжарте в полум'ї та внесіть у посудину з киснем. Спостереження відмічайте для оформлення звіту.
6. Вапняну воду (Са(ОН)2) додайте в колбу, де спалювали вугілля. Спостерігайте помутніння вапняної води.
7. З вапняною водою працювати обережно, це їдка речовина — луг. Якщо випадково вапняна вода потрапила на руки, негайно змийте великою кількістю води.
8. Розберіть прилад тільки після охолодження пробірки. Обладнання та реактиви помістіть в лоток.
9. Ретельно вимийте руки та оформіть роботу в зошиті.
10. Категорично забороняється проводити досліди, не зазначені в роботі.
Зробіть висновок про фізичні та хімічні властивості кисню.
7 клас
Інструктивна картка до практичної роботи №2.
Тема: Дослідження фізичних та хімічних явищ.
Мета: Дослідити фізичні та хімічні явища.
Обладнання: Штатив з пробірками, спиртівка, одноразова трубка, тигельні щипці.
Реактиви: вапняна вода, мідна пластинка, оцтова кислота, сода, парафін
Хід роботи:
- Пригадай прийоми поводження з лабораторним обладнанням, посудом і нагрівними приладами.
- За потреби звернися до інструкцій і малюнків параграфа 2 та практичної роботи № 1.
- Повтори правила нагрівання речовин у пробірці.
4. З оцтом та вапняною водою поводься дуже обережно! Не допускай потрапляння їх на шкіру, слизові оболонки та в очі. Це їдкі речовини! Якщо випадково вапняна вода чи оцет потрапили на руки, негайно змийте великою кількістю води і негайно зверніться до учителя.
5. Обладнання та реактиви помістіть в лоток.
6. Ретельно вимийте руки та оформіть роботу в зошиті.
7. Категорично забороняється проводити досліди, не зазначені в роботі.
1. Нагрійте у полум’ї мідну пластинку (тримайте тигельними щипцями), дотримуючись правил нагрівання.
|
Що спостерігається? Про що це свідчить?
|
2. Візьміть пробірку з прозорим розчином вапняної води і через одноразову трубку видихайте вуглекислий газ.
|
Що спостерігається? Про що це свідчить?
|
3. На дно сухої пробірки насипте трохи кристалічної соди й долийте трохи оцту.
|
Що спостерігається? Про що це свідчить?
|
4.Покладіть у суху пробірку парафін. Нагрійте його в полум’ї спиртівки, дотримуючись правил нагрівання.
|
Що спостерігається? Про що це свідчить?
|
Зробіть висновок про ознаки та умови перебігу хімічних реакцій.
|