8 клас
Інструктивна картка
Лабораторний дослід №6.
Тема: Розкладання нерозчинних основ під час нагрівання.
Мета: Дослідити реакцію обміну на прикладі взаємодії нерозчинних основ з кислотами.
Обладнання: штатив з пробірками, лабораторний штатив, ложечка.
Реактиви: купрум (ІІ) гідроксид.
Техніка безпеки
- Під час роботи виявляйте обережність, додержуйте порядок і чистоту на робочому місці.
- Приступайте до виконання завдання тільки після дозволу вчителя.
- Не відволікайтеся самі й не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.
- Не відволікайтеся самі й не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.
- При нагріванні речовин у пробірці користуйтесь дерев’яним тримачем
- Сухе пальне запалюйте сірником. А полум’я гасіть фарфоровим тиглем.
- Прогрійте спочатку всю пробірку, а потім тільки ту частину, де міститься речовина.
- Підтримуйте чистоту і порядок на своєму робочому місці.
- Після закінчення роботи приберіть своє робоче місце і ретельно вимийте руки.
Хід роботи
- У суху пробірку помістіть трохи порошку купрум (ІІ) гідроксиду (він має заповнити трохи менше 1 мм пробірки) та закріпіть її в лапці штатива так, щоб дно пробірки було трохи вище від отвору.
- Прогрійте всю пробірку, а потім нагрівайте ту її частину, де міститься речовина.
- Стежте за зміною кольору та утворенням води.
- Напишіть рівняння проведеної реакції.
Зробіть висновки про розклад нерозчинних основ при нагріванні.
8 клас
Інструктивна картка
Лабораторний дослід №7.
Тема: Взаємодія солей з металами.
Мета: Закріпити знання хімічних властивостей солей, особливості взаємодії солей з металами, навчитись аналізувати результати дослідів.
Обладнання: штатив з пробірками.
Реактиви:розчини купрум (ІІ) сульфату, цинк сульфату, гранули цинку, шматочки мідного дроту.
Техніка безпеки
- Під час роботи виявляйте обережність, додержуйте порядок і чистоту на робочому місці.
- Приступайте до виконання завдання тільки після дозволу вчителя.
- Не відволікайтеся самі й не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.
- При виконанні завдання користуйтеся посудом, приладами й реактивами, які видані вчителем. Не беріть посуд, прилади чи реактиви з інших столів.
- Для взаємодії розчинів солей з металами не можна брати дуже активні метали.
- Підтримуйте чистоту і порядок на своєму робочому місці.
- Після закінчення роботи приберіть своє робоче місце і ретельно вимийте руки.
Хід роботи
- Візьміть дві сухі чисті пробірки.
- На дно однієї пробірки акуратно помістіть гранулу цинку і долийте близько 2 мл розчину купрум (ІІ) сульфату.
- На дно іншої пробірки покладіть кілька шматочків мідного дроту та долийте близько 2 мл розчину цинк сульфату
- Через 5-7 хв з’ясуйте, чи сталися зміни з цинком і міддю.
- Напишіть рівняння реакції, що відбулася.
Зробіть висновки про особливості взаємодії розчинів солей з металами.
8 клас
Інструктивна картка
Лабораторний дослід №8.
Тема: Взаємодія солей із лугами в розчині.
Мета: Закріпити знання хімічних властивостей солей, особливості взаємодії солей з лугами в розчині, навчитись аналізувати результати дослідів.
Обладнання: штатив з пробірками.
Реактиви: розчини ферум (ІІІ) хлориду, натрій сульфату, натрій гідроксиду і барій гідроксиду.
Техніка безпеки
- Під час роботи виявляйте обережність, додержуйте порядок і чистоту на робочому місці.
- Приступайте до виконання завдання тільки після дозволу вчителя.
- Не відволікайтеся самі й не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.
- При виконанні завдання користуйтеся посудом, приладами й реактивами, які видані вчителем. Не беріть посуд, прилади чи реактиви з інших столів.
- Пам’ятайте, що луги – агресивні речовини, що викликають опіки.
- Не допускайте потрапляння лугів на шкіру, одяг, лабораторний стіл.
- Будьте обережні при роботі з лугами.
- Підтримуйте чистоту і порядок на своєму робочому місці.
- Не можна закривати пробірку пальцем і сильно струшувати рідину, бо вона може бути небезпечною для шкіри.
- Після закінчення роботи приберіть своє робоче місце і ретельно вимийте руки.
Хід роботи
- У пробірку налийте 1 мл розчину ферум (ІІІ) хлориду і додайте до нього стільки ж розчину натрій гідроксиду.
- У другу пробірку налийте 1 мл розчину натрій сульфату і додайте до нього стільки ж розчину барій гідроксиду.
- Що спостерігається у пробірках? Про що це свідчить?
- Напишіть рівняння проведених реакцій.
Зробіть висновки про особливості взаємодії розчинів солей з розчинами лугів.
8 клас
Інструктивна картка
Лабораторний дослід №9.
Тема: Реакція обміну між солями в розчині.
Мета: Експериментальним шляхом закріпити знання хімічних властивостей солей, особливості взаємодії розчинів солей .
Обладнання: штатив з пробірками.
Реактиви: розчини натрій карбонату, барій нітрату, цинк хлориду.
Техніка безпеки
- Під час роботи виявляйте обережність, додержуйте порядок і чистоту на робочому місці.
- Приступайте до виконання завдання тільки після дозволу вчителя.
- Не відволікайтеся самі й не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.
- При виконанні завдання користуйтеся посудом, приладами й реактивами, які видані вчителем. Не беріть посуд, прилади чи реактиви з інших столів.
- Підтримуйте чистоту і порядок на своєму робочому місці.
- Не можна закривати пробірку пальцем і сильно струшувати рідину, бо вона може бути небезпечною для шкіри.
- Після закінчення роботи приберіть своє робоче місце і ретельно вимийте руки.
Хід роботи
- У дві пробірки налийте по 0,5 мл розчину натрій карбонату.
- В одну з пробірок долийте стільки ж розчину барій нітрату.
- В другу пробірку долийте стільки ж розчину цинк хлориду.
- Що спостерігається у пробірках? Про що це свідчить?
- Напишіть рівняння проведених реакцій.
Зробіть висновки про особливості взаємодії розчинів солей з розчинами лугів.
8 клас
Інструктивна картка
Лабораторний дослід №10.
Тема: Розв’язування експериментальних задач.
Мета: Використовуючи знання про оксиди, основи, кислоти, солі, провести досліди по дослідженню хімічних властивостей та розпізнаванню неорганічних речовин.
Обладнання: штатив з пробірками.
Реактиви: розчини натрій карбонату, барій нітрату, цинк хлориду.
Техніка безпеки
- Під час роботи виявляйте обережність, додержуйте порядок і чистоту на робочому місці.
- Приступайте до виконання завдання тільки після дозволу вчителя.
- Не відволікайтеся самі й не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.
- При виконанні завдання користуйтеся посудом, приладами й реактивами, які видані вчителем. Не беріть посуд, прилади чи реактиви з інших столів.
- Пам’ятайте, що кислоти, луги – агресивні речовини, що викликають опіки.
- Не допускайте потрапляння кислот, лугів на шкіру, одяг, лабораторний стіл.
- Будьте обережні при роботі з кислотами, лугами.
- Не нахиляйтесь над посудиною, в яку наливається будь-яка рідина, бо непомітні бризки можуть потрапити в очі.
- Не забувайте знімати краплю рідини з шийки посудини.
- Підтримуйте чистоту і порядок на своєму робочому місці.
- Не можна закривати пробірку пальцем і сильно струшувати рідину, бо вона може бути небезпечною для шкіри.
- Після закінчення роботи приберіть своє робоче місце і ретельно вимийте руки.
Хід роботи
Задача 1.Розпізнати, в яких пронумерованих, але без етикеток, пробірках містяться: хлорид на кислота, розчини калій хлориду, калій гідроксиду.
Для розв’язування цієї експериментальної задачі скористайтесь таблицею:
№ пробірки
|
Речовини для проведення розпізнавання
|
Результат досліду
|
Формули речовин із завдання
|
1
|
|
|
|
2
|
|
|
|
3
|
|
|
|
Задача 2. Добути магній хлорид трьома різними способами
Спосіб добування
|
Обладнання, речовини, умови проведення
|
Рівняння проведеної реакції, результати спостережень
|
1-й
|
|
|
2-й
|
|
|
3-й
|
|
|
Задача 3. Проведіть експеримент за схемою перетворень:
CuSO4 →Cu(OH)2 → Сu(NO3)2
Напишіть рівняння реакцій, зазначте результати спостережень.
8 клас
Інструктивна картка
Лабораторний дослід №11.
Тема: Дослідження характеру гідратів оксидів Натрію, Алюмінію, Сульфуру(VІ).
Мета: Дослідити характер гідратів оксидів Натрію, Алюмінію, Сульфуру(VІ).
Обладнання: штатив з пробірками.
Реактиви: розчини натрій гідроксиду, сульфатної кислоти, алюміній хлориду, метилового оранжевого.
Техніка безпеки
- Під час роботи виявляйте обережність, додержуйте порядок і чистоту на робочому місці.
- Приступайте до виконання завдання тільки після дозволу вчителя.
- Не відволікайтеся самі й не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.
- При виконанні завдання користуйтеся посудом, приладами й реактивами, які видані вчителем. Не беріть посуд, прилади чи реактиви з інших столів.
- Підтримуйте чистоту і порядок на своєму робочому місці.
- Не можна закривати пробірку пальцем і сильно струшувати рідину, бо вона може бути небезпечною для шкіри.
- Після закінчення роботи приберіть своє робоче місце і ретельно вимийте руки.
Хід роботи
- У дві пробірки налийте розчини натрій гідроксиду і сульфатної кислоти, до кожної додайте по 2 краплі метилоранжу.
- До першої пробірки додавайте краплинами розчин кислоти. Що спостерігаєте? Чому? Напишіть рівняння реакції та зробіть висновок про характер гідрату оксиду натрію.
- В другу пробірку долийте стільки ж розчину цинк хлориду.
- Що спостерігається у пробірках? Про що це свідчить?
- У пробірку налийте розчин алюміній хлориду і додавайте краплинами розчин лугу до утворення драглистої маси.
- Вміст пробірки розділіть на дві частини: до першої додайте розчин кислоти, до другої – лугу.
- Який висновок про характер алюміній гідроксиду можна зробити?
- Напишіть рівняння проведених реакцій.
Зробіть висновки про характер гідратів оксидів Натрію, Алюмінію, Сульфуру(VІ).
|