Сайт учителя хімії 

Білоус Раїси Григорівни

Меню сайту
Статистика
Flag Counter

Каталог файлів

Головна » Файли » 9 клас

Узагальнення й систематизація знань про оксигеновмісні органічні сполуки, взаємозв’язок між класами органічних сполук.
08.02.2015, 14:15

Тема: Узагальнення й систематизація знань про оксигеновмісні органічні сполуки, взаємозв’язок між класами органічних сполук.

Мета: Узагальнити й систематизувати знання учнів про різні класи оксигеновмісних органічних сполуки, їх взаємозв’язок; розвивати навички й уміння складати рівняння хімічних реакцій, розв’язування розрахункових задач на прикладі  взаємозв’язку між класами органічних сполук.

Тип уроку: Узагальнення й систематизація знань, умінь і навичок, їх творчого застосування на практиці.

Форми роботи: фронтальна, групова, індивідуальна

Обладнання: картки-завдання

ХІД УРОКУ

 

І. Організація класу

На узбіччі дороги стоїть людина і бачить, як шляхом йдуть три чоловіки. Кожний тягне великий віз із камінням. Людина спитала першого:

  • Що ти робиш?
  • Не бачиш? Тягну важкий віз.

Людина запитала другого:

  • Що ти робиш?
  • Гроші заробляю.

Людина запитала третього:

  • Що ти робиш?
  • Я будую майбутнє місто, - гордо відповів третій чоловік.

Я щиро бажаю вам, щоб сьогоднішній урок став черговою цеглинкою в побудові вашого майбутнього.

Оголошення теми та мети уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Хімічний диктант

Прийом «Ти – мені,  я – тобі»

Учні в парах задають питання один одному й дають на них відповіді.

ІІІ Використання знань, умінь і навичок для виконання тренувальних вправ.

Скажи мені – і я забуду,

Покажи мені – і я запам’ятаю,

дай зробити – і я зрозумію.

Переконаємось у справедливості цієї китайської притчі – попрацюємо в групах.

Групова робота

  1. Тести;
  2. Робота в групах
  3. Група № 3
  4. Виконайте тести.

Запитання

ети-лен

про-пан

С4Н10

С3Н6

С4Н8

гідру-вання

гідра-тація

дегід-рування

-ин

-ен

-ан

орди-нарний

потрійний

1.Формула пропену

е

г

в

п

л

е

к

д

к

п

щ

ї

е

2.Назвіть речовину, формула якої С2Н4

р

л

у

я

ь

щ

й

ш

р

д

е

о

а

3.Вкажіть формулу насиченого вуглеводню

д

в

о

щ

з

ю

ї

р

з

є

в

б

ф

4.Який тип хімічного зв’язку в молекулі етину?

ж

ц

х

л

у

н

т

щ

р

і

л

ж

п

5.Як називається реакція приєднання води до органічних сполук?

у

і

є

з

р

а

і

є

н

г

м

б

ь

6.Назви алкінів утворюються за допомогою суфікса …

н

к

о

і

и

е

ц

у

н

ч

с

п

р

 

 

Впишіть відповіді в таблицю:

1

2

3

4

5

6

 

 

 

 

 

 

 

Прочитайте назву вуглеводню.

Напишіть рівняння реакції горіння цієї речовини.

 

Назвіть суму коефіцієнтів у цьому рівнянні.

Напишіть загальну формулу вуглеводнів, до яких відноситься ця речовина.

2.Гонка за лідером;

Групова робота: гонка за лідером.

1 група:

С2Н5ОН + Na =

СН3СООН + K =

СН3СООН + MgO =

2 група:

С3Н7ОН + Na =

СН3СООН + Са =

СН3СООН + K2O =

3 група:

СН3ОН + Na =

СН3СООН + Mg =

СН3СООН + СаO =

Картка оцінювання

Прізвище учня

Оцінювання роботи в групі

Активність на уроці

Бали за самостійну роботу

Оцінка вчителя

Самооцінка

Оцінка спікера

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прийом «Викликаю асоціацію»

Етиловий спирт

Прийом «Здивую всіх»

Повідомлення «Цікавинки про оксигеновмісні органічні сполуки» (оцтова кислота, цукор, нітроцелюлоза)

Презентація на тему «Застосування оксигеновмісних органічних сполук»

Роби з нами, роби, як ми, роби швидше за нас

Здійсніть перетворення:

Карбон (ІV) оксид → глюкоза → етанол → етиловий естер оцтової  кислоти.

1) 6СO2 + 6H2O → С6Н12О6 + 6О2↑; (фотосинтез)

2) С6Н12О6 → С2Н5ОН + 2СО2↑; (ферменти дріжджів)

3) СН3 – СOOH + С2Н5ОН → СН3 – С=О + H2O; (t0, каталізатор – H2SO4)

                                                            Ι 

                                                            О – С2Н5

 

Біля дошки працює сильний учень, інші мають можливість працювати колективно або самостійно на випередження.

Ілюстроване повідомлення «Поширення вуглеводів у природі»

IV. Самостійна робота

І варіант                                                 Прізвище____________

1. У процесі додавання водного розчину невідомої органічної речовини до свіжеотриманого купрум(II) гідроксиду одержано розчин блакитного кольору. Визначте цю органічну сполуку.

а) етанол;   б) глюкоза; в) сахароза;    г) фруктоза.                                                    (1б.)                                                                          

2. Вкажіть метал, який заміщує Гідроген у гідроксогрупі спиртів:

 а) Cu; б) Ag; в) Na; г) Hg.                                                                            (1б.)                                                                                                                                                   

3. Полісахаридами є: 1) крохмаль; 2) сахароза; 3) глюкоза; 4) целюлоза; 5) рибоза.

                          а) 1 і 2; б) 2 і 5; в) 3 і 5; г) 1 і 4.                                                            (1б.)                                                               

 

4. Встановіть відповідність між реагентами та продуктами реакції:

1. 2СН3СООН + СаСО3 →                                         А. → Са(СН3СОО)2 + СО2 + Н2О;            1 –

2. 2С3Н5(ОН)3 +  6Na →                                                Б. → 6СO2 + 6H2O;                                    2 –

3. С6Н12О6 + 6О2   →                                                         В. → С3Н5(ОН)3  + 3С17Н35СООН;            3 –

4. С3Н5(О-СО-С17Н35)3 + 3H2O →                     Г. →    СН3СООС3Н7 + Н2О;                                     4 –                         

                                                                     Д.  →  2С3Н5(ОNa)3 + 3Н2;          

                                                                                                                                          (4б.)                                             

  1. Вкажіть об’єм кисню, який витратиться, якщо в результаті повного згоряння метанолу виділився вуглекислий газ об’ємом 20 м3: а) 50 м3; б) 30 м3; в) 10 м3; г) 40 м3

                                                                                                                                          (3б.)

                                             

Самостійна робота

ІІ варіант                   Прізвище____________

1. У процесі додавання водного розчину невідомої органічної речовини до свіжеотриманого купрум(II) гідроксиду одержано розчин блакитного кольору. Визначте цю органічну сполуку.

а) етанол;   б) оцтова кислота;  в) гліцерин;   г) метанол;                                       (1б.)                                              

2. Вкажіть речовину, яка реагує і з етиловим спиртом, і з оцтовою кислотою:   

а) Na2CO3; б) Na; в) NaCl; г) NaOH.                                                                                 (1б.)                                                                                                                                                                 

3. Гідролізу не піддається речовина:

1) С12Н22О11; 2) С6Н12О6; 3) (С6Н10О5)n; 4) С5Н10О5.

                          а) 1 і 2; б) 2 і 3; в) 3 і 4; г) 2 і 4.                                                                 (1б.)                                                                                                                                                         

4. Встановіть відповідність між реагентами та продуктами реакції:

1. С3Н5(О-СО-С17Н35)3 + 3NaOН →                  А. → Mg(СН3СОО)2 + СО2 + Н2О;            1 –                 

2. 2С3Н5(ОН)3 + 7О2  →                                                Б. → СН3СООС2Н5 + Н2О;                         2 –

3. 2СН3СООН + Mg →                                                  В. → 6СО2 + 8Н2О;                                     3 –

4. (С6Н10О5)n + nH2O  →                                               Г. → С3Н5(ОН)3  + 3С17Н35СООNa;           4 –

                                                                       Д.  → nС6Н12О6;                                   

                                                                                                                                         (4б.)

5.Вкажіть об’єм вуглекислого газу, який утвориться в результаті повного згоряння етанолу, якщо витратився кисень об’ємом 30 м3: а) 30 м3; б) 60 м3; в) 15 м3; г) 20 м3.  

                                                                                                                                         (3б.)

                                 

V.Рефлексія

Оцінювання роботи класу й окремих учнів, зауваження та пропозиції. Учні по черзі висловлюються одним реченням, обираючи початок фрази з екрана рефлексії на дошці:

  • Сьогодні я дізнався;
  • Було цікаво;
  • Було важко;
  • Я виконував завдання;
  • Я зрозумів, що;
  • Тепер я можу;
  • Я відчув, що;
  • Я набув;
  • Я навчився;
  • У мене вийшло;
  • Я зміг;
  • Я спробував;
  • Мене здивувало;
  • Урок дав мені для життя;
  • Мені захотілося.

VІ. Домашнє завдання: підготуватися до письмової роботи

Цікавинки:

Одного дня 1845 року професор хімії Крістіан Шенбейн, ненароком проливши на підлогу суміш сульфатної та нітратної кислот, машинально витер підлогу бавовняним фартухом дружини. Випраний фартух професор повісив сушити над піччю. Фартух підсох, а потім пролунав не дуже голосний вибух – і його – не стало. Так уперше було отримано вибухову речовину нітроцелюлозу – піроксилін.

Целюлоза є сировиною для виготовлення ацетатного і віскозного шовку (перше штучне волокно в XIX столітті було одержане з… нітроцелюлози. Можна лише дивуватися сміливості модниць того часу, які одягали «вибухові» плаття, та ще й в той час, коли освітлення здійснювали свічками)

Ця речовина відома ще з незапам’ятних часів. Але в чистому вигляді її виділили лише в 1700 році, хоча до цього користувалися її водним розчином. Утворюється вона дуже просто – унаслідок прокисання вина. Цією речовиною заправляли один з відомих французьких салатів – вінегрет («кисле вино» (з франц.) звучить «він егр»). Що це за речовина?

Давня легенда розповідає, що цариця Клеопатра виграла оригінальне парі, з’ївши «сніданок», який коштував 100 тис. сестерцій (дуже велика сума). Вона розчинила в склянці з оцтом намисто з перлів та випила розчин. Перлини – кальцій карбонат.

Деякі говорять: цукор – наркотик. Цукор, звичайно, не наркотик, але частка істини в цьому твердженні все-таки є. учені, які полюбляють перевіряти все на світі, проводили досліди з лабораторними пацюками та мишами. Суть цих дослідів зводилась до такого. Тварин привчали до цукру, і через деякий час у більшості з них почалася справжня залежність від нього. Дослідження показали, що залежність можна було б з повним правом порівняти з наркотичною.

З іншого боку, ті самі вчені довели: звичайний цукор можна сміливо назвати частинкою щастя. Люди, які вживають його достатньою мірою, частіше посміхаються, у них рівніший і гарний настрій. А ось противники цукру частенько бувають злими й дратівливими. Правда, невідомо, наскільки швидко й сильно ми можемо до нього звикнути.

 

 

 

 

 

Категорія: 9 клас | Додав: belous_raja
Переглядів: 2599 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Календар