8 клас
Інструктивна картка до практичної роботи №1.
Тема: Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук.
Мета: Дослідити властивості основних класів неорганічних сполук.
Обладнання: Штатив з пробірками, спиртівка.
Реактиви: Порошок магнію, мідна дротинка, розчини купрум (ІІ) хлориду, натрій гідроксиду, сульфатної кислоти, фенолфталеїну, аргентум нітрату, натрій хлориду, барій хлориду, ферум (ІІ) сульфату, кристалічний луг та купрум (ІІ) гідроксид.
Хід роботи
1. Уважно прочитайте правила техніки безпеки під час роботи в хімічному кабінеті та повторіть, як запалити сухе пальне, а потім погасити; як користуватися пробіркотримачем.
2. Правила роботи зі скляним лабораторним посудом та іншими виробами із скла
Під час складання скляних приладів докладати надмірних зусиль не дозволяється. Скло крихке, легко ламається і тріскається від ударів, різкої зміни температури.
Розбитим склом можна поранити руки. У разі порізів осколками скла промийте поріз 3%-м розчином перекису водню чи 5%-м розчином йоду.
3. Повторіть правила поводження з кислотами та лугами. Зверніть увагу на те, що це їдкі речовини!
4. Не вдихайте газоподібні речовини. Користуйтеся правилами визначення запаху речовин.
5. Строго дотримуйтеся правил нагрівання речовин та правил роботи з спиртівкою.
6. Після закінчення роботи приберіть хімічне обладнання; вимийте руки.
7. Категорично забороняється проводити досліди, не зазначені в інструкції.
Завдання:
- Добудьте оксиди магнію та купруму, використовуючи їх властивість сполучатися з киснем повітря. Зазначте колір утворених оксидів.
- Добудьте купрум (ІІ) гідроксид і доведіть, що ця речовина є основою.
- Доведіть кислотні властивості сульфатної кислоти.
- Порівняйте вдношення до нагрівання та відношення до кислот лугів і нерозчинних основ.
- Дослідіть, чи можуть дві різні солі вступати між собою в реакцію обміну. Зазначте умови, що необхідні для такої реакції.
- Напишіть хімічні рівняння всіх виконаних дослідів, зазначте тип та умови їх проведення.
Зробіть висновок про властивості основних класів неорганічних сполук.
8 клас
Інструктивна картка до практичної роботи №2.
Тема: Розв’язування експериментальних задач.
Мета: Практикуватися в розв’язуванні експериментальних задач.
Обладнання: Штатив з пробірками, спиртівка.
Реактиви: розчини натрій хлориду, натрій гідроксиду, хлоридної кислоти, лакмусу, фенолфталеїну, цинк сульфату, сульфатної кислоти, магній, ферум (ІІІ) оксид.
Хід роботи
1. Звільни робоче місце від усіх непотрібних для роботи речей і матеріалів.
2. Уважно прочитай і проаналізуй хід розв'язування задач (склади плани розв'язування).
3. Перевір наявність на робочому столі необхідного обладнання.
4. Зверни увагу, що тобі потрібно працювати з їдкими речовинами — кислотами і лугами.
5. Уважно читай етикетки на посуді.
6. Відкривши посудину з реактивом, потрібно класти пробку догори дном, щоб реактив не забруднював робоче місце.
7. Надлишок взятого реактиву не можна зливати назад у посуд.
8. Посудину, з якої взяли реактив, слід відразу ж закрити пробкою і поставити на місце в лоток.
9. Кислоти та луги брати краплями, не допускати їхнього потрапляння на шкіру, одяг, в очі.
10. Реактив наливати за правилом, щоб розчин не попадав на етикетку:
11. Пам'ятайте правила нагрівання речовин !
-- Тверді речовини брати в такій кількості, щоб вони лише вкрили дно пробірки, а рідини — не більше І / 6 об'єму пробірки.
-- Закріпити пробірку в пробіркотримачі і нагрівати тільки в нахиленому положенні. Спочат-ку рівномірно нагріти всю пробірку, а потім її нижню частину так, щоб полум'я охоплювало лише верхню третину об'єму рідини.
-- Отвір пробірки спрямовувати в бік так, щоб у випадку різкого закипання рідина не потра-пила на працюючих.
-- Не зазирайте в пробірку, у якій нагрівається рідина, і не нахиляйтеся над посудиною з будь-якою рідиною, оскільки непомітні бризки можуть потрапити в очі .
-- Гасіть полум'я, накривши його чашкою (ковпачком) і не піднімайте його доти, доки не вляжеться дим.
-- Перш ніж поставити гарячу пробірку в штатив, почекайте хвилину, поки вона охолоне, інакше зіпсується пластмасовий штатив (плавиться).
12. Відпрацьовані реактиви можна зливати в раковину тільки після їхньої нейтралізації.
13. Після роботи вимийте посуд, лоток з обладнанням і реактивами приберіть на демон-страційний стіл.
14. Ретельно вимийте руки.
15. Категорично забороняється проводити досліди, не зазначені в роботі, та самостійно зливати і змішувати реактиви.
Завдання:
- У трьох пронумерованих пробірках містяться розчини натрій хлориду, натрій гідроксиду і хлоридної кислоти. Доведіть, у якій пробірці міститься кожна із них.
- Добудьте цинк гідроксид та доведіть практично, що він – амфотерна сполука.
- З натрій гідроксиду добудьте натрій хлорид.
- З ферум (ІІІ) оксиду добудьте ферум (ІІІ) гідроксид.
- Здійсни практично такі перетворення: магній → магній сульфат → магній гідроксид → магній хлорид.
Зробіть висновок про властивості основних класів неорганічних сполук.
|