9 клас
Інструктивна картка
Лабораторний дослід №1
Тема: Виявлення йонів Гідрогену та гідроксид-йонів у розчині.
Мета: Дослідити способи виявлення йонів Гідрогену та гідроксид-йонів у розчині.
Обладнання: штатив з пробірками.
Реактиви: розчини натрій гідроксиду, хлоридної кислоти, лакмусу, фенолфталеїну, метилового оранжевого.
Техніка безпеки
- Під час роботи виявляйте обережність, додержуйте порядок і чистоту на робочому місці.
- Приступайте до виконання завдання тільки після дозволу вчителя.
- Виконуйте тільки ту роботу, що передбачена завданням чи доручена вчителем.
- Не відволікайтеся самі й не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.
- При виконанні завдання користуйтеся посудом, приладами й реактивами, які видані вчителем. Не беріть посуд, прилади чи реактиви з інших столів.
- Пам’ятайте, що кислоти, луги – агресивні речовини, що викликають опіки.
- Не допускайте потрапляння кислот, лугів на шкіру, одяг, лабораторний стіл.
- Будьте обережні при роботі з кислотами, лугами.
- Підтримуйте чистоту і порядок на своєму робочому місці.
- Не можна закривати пробірку пальцем і сильно струшувати рідину, бо вона може бути небезпечною для шкіри.
- Після закінчення роботи приберіть своє робоче місце і ретельно вимийте руки.
Хід роботи
- У три пробірки налийте приблизно по 2 мл розчину натрій гідроксиду. В одну з них додайте 1-2 краплі розчину лакмусу, в другу – фенолфталеїну, в третю – метилоранжу.
- Що спостерігаєте? Чому? Який індикатор найкраще використовувати для виявлення гідроксид-йонів у розчині?
- У три пробірки налийте приблизно по 2 мл розбавленої хлоридної кислоти. В одну з них додайте 1-2 краплі розчину лакмусу, в другу – фенолфталеїну, в третю – метилоранжу.
- Що спостерігаєте? Чому? Який індикатор найкраще використовувати для виявлення йонів Гідрогену в розчині?
Зробіть висновки про виявлення виявлення йонів Гідрогену та гідроксид-йонів у розчині.
9 клас
Інструктивна картка
Лабораторний дослід №2
Тема: Реакції обміну в розчинах електролітів з випаданням осаду.
Мета: Дослідити реакції йонного обміну в розчинах електролітів з випаданням осаду.
Обладнання: штатив з пробірками.
Реактиви: розчини натрій сульфату, барій хлориду.
Техніка безпеки
- Під час роботи виявляйте обережність, додержуйте порядок і чистоту на робочому місці.
- Приступайте до виконання завдання тільки після дозволу вчителя.
- Виконуйте тільки ту роботу, що передбачена завданням чи доручена вчителем.
- Не відволікайтеся самі й не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.
- При виконанні завдання користуйтеся посудом, приладами й реактивами, які видані вчителем. Не беріть посуд, прилади чи реактиви з інших столів.
- Не допускайте потрапляння солей на шкіру, одяг, лабораторний стіл.
- Будьте обережні при роботі з кислотами, лугами.
- Підтримуйте чистоту і порядок на своєму робочому місці.
- Не можна закривати пробірку пальцем і сильно струшувати рідину, бо вона може бути небезпечною для шкіри.
- Після закінчення роботи приберіть своє робоче місце і ретельно вимийте руки.
Хід роботи
- Налийте в пробірку приблизно по 2 мл розчину натрій сульфату і додайте стільки ж розчину барій хлориду.
- Що спостерігаєте? Чому? Користуючись таблицею розчинності складіть рівняння реакції та запишіть його у повній та скороченій йонних формах?
Зробіть висновок, яка умова забезпечила необоротність цієї реакції.
9 клас
Інструктивна картка
Лабораторний дослід №3
Тема: Реакції обміну в розчинах електролітів з виділенням газу.
Мета: Дослідити реакції йонного обміну в розчинах електролітів з виділенням газу.
Обладнання: штатив з пробірками.
Реактиви: шматочки крейди, хлоридна кислота.
Техніка безпеки
- Під час роботи виявляйте обережність, додержуйте порядок і чистоту на робочому місці.
- Приступайте до виконання завдання тільки після дозволу вчителя.
- Виконуйте тільки ту роботу, що передбачена завданням чи доручена вчителем.
- Не відволікайтеся самі й не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.
- При виконанні завдання користуйтеся посудом, приладами й реактивами, які видані вчителем. Не беріть посуд, прилади чи реактиви з інших столів.
- Пам’ятайте, що кислоти – агресивні речовини, що викликають опіки.
- Не допускайте потрапляння кислот на шкіру, одяг, лабораторний стіл.
- Будьте обережні при роботі з кислотами, лугами.
- Після закінчення роботи приберіть своє робоче місце і ретельно вимийте руки.
Хід роботи
- Покладіть у пробірку невеликі шматочки крейди і додайте небагато хлоридної кислоти..
- Що спостерігаєте? Чому? Користуючись таблицею розчинності складіть рівняння реакції та запишіть його у повній та скороченій йонних формах?
Зробіть висновок, яка умова забезпечила необоротність цієї реакції.
9 клас
Інструктивна картка
Лабораторний дослід №4
Тема: Реакції обміну в розчинах електролітів з утворенням води.
Мета: Дослідити реакції йонного обміну в розчинах електролітів з утворенням води.
Обладнання: штатив з пробірками.
Реактиви: розчини натрій гідроксиду, фенолфталеїну, хлоридна кислота.
Техніка безпеки
- Під час роботи виявляйте обережність, додержуйте порядок і чистоту на робочому місці.
- Приступайте до виконання завдання тільки після дозволу вчителя.
- Виконуйте тільки ту роботу, що передбачена завданням чи доручена вчителем.
- Не відволікайтеся самі й не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.
- При виконанні завдання користуйтеся посудом, приладами й реактивами, які видані вчителем. Не беріть посуд, прилади чи реактиви з інших столів.
- Пам’ятайте, що кислоти, луги – агресивні речовини, що викликають опіки.
- Не допускайте потрапляння кислот, лугів на шкіру, одяг, лабораторний стіл.
- Будьте обережні при роботі з кислотами, лугами.
- Після закінчення роботи приберіть своє робоче місце і ретельно вимийте руки.
Хід роботи
- Налийте у пробірку 2-3 мл розчину натрій гідроксиду і додайте 1-2 краплі розчину фенолфталеїну.
- Що спостерігаєте? Чому? Що засвідчує поява малинового забарвлення розчину?
- Додавайте краплями хлоридну кислоту до зникнення забарвлення розчину.
- Складіть рівняння реакції та запишіть його у повній та скороченій йонних формах?
Зробіть висновок, яка умова забезпечила необоротність цієї реакції.
9 клас
Інструктивна картка
Лабораторний дослід №5
Тема: Вплив площі поверхні контакту реагентів, концентрації й температури на швидкість реакції цинку з хлоридною кислотою.
Мета: Дослідити вплив площі поверхні контакту реагентів, концентрації й температури на швидкість реакції
Обладнання: штатив з пробірками, спиртівка.
Реактиви: розчини хлоридної кислоти (1:5 і 1:10) порошок цинку, гранули цинку.
Техніка безпеки
- Під час роботи виявляйте обережність, додержуйте порядок і чистоту на робочому місці.
- Приступайте до виконання завдання тільки після дозволу вчителя.
- Виконуйте тільки ту роботу, що передбачена завданням чи доручена вчителем.
- Не відволікайтеся самі й не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.
- При виконанні завдання користуйтеся посудом, приладами й реактивами, які видані вчителем. Не беріть посуд, прилади чи реактиви з інших столів.
- Пам’ятайте, що кислоти – агресивні речовини, що викликають опіки.
- Не допускайте потрапляння кислот на шкіру, одяг, лабораторний стіл.
- Будьте обережні при роботі з кислотами.
- Дотримуйтесь правил безпеки при роботі зі склом, нагрівальними приладами.
- Після закінчення роботи приберіть своє робоче місце і ретельно вимийте руки.
Хід роботи
- В одну пробірку насипте трохи порошку цинку, у другу – стільки само за масою гранул цинку. В обидві пробірки налийте по 2 мл розбавленої хлоридної кислоти (1:2).
- Що спостерігаєте? Поясніть спостереження.
- У дві пробірки покладіть по 2 гранули цинку в кожну. У першу налийте 2 мл розбавленого розчину хлоридної кислоти (1:5), а в другу – такий самий об’єм розбавленого розчину хлоридної кислоти (1:10).
- Що спостерігаєте? Поясніть спостереження.
- У дві пробірки покладіть по 2 гранули цинку в кожну. В обидві пробірки налийте по 2 мл розбавленого розчину хлоридної кислоти (1:10). Одну пробірку трохи нагрійте, а другу залиште для порівняння.
- Що спостерігаєте? Поясніть спостереження.
Зробіть висновок про вплив площі поверхні контакту реагентів, концентрації й температури на швидкість реакції.
9 клас
Інструктивна картка
Лабораторний дослід №6
Тема: Виготовлення моделей молекул вуглеводнів.
Мета: Навчитися виготовляти моделі молекул вуглеводнів.
Обладнання: сірники, пластилін двох кольорів.
Техніка безпеки
- Під час роботи виявляйте обережність, додержуйте порядок і чистоту на робочому місці.
- Приступайте до виконання завдання тільки після дозволу вчителя.
- Виконуйте тільки ту роботу, що передбачена завданням чи доручена вчителем.
- Не відволікайтеся самі й не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.
- Після закінчення роботи приберіть своє робоче місце і ретельно вимийте руки.
Хід роботи
- Виготовте п’ять кульок одного кольору більшого діаметра (атоми Карбону) і дванадцять кульок іншого кольору й меншого діаметра (атоми Гідрогену).
- До однієї кульки більшого діаметра приєднайте за допомогою сірників (хімічні зв’язки) кульки меншого діаметра. Дотримуйтесь тетраедричного напрямку хімічних зв’язків.
- Для виготовлення моделей гомологів метану послідовно сполучайте між собою кульки більшого діаметра та потрібну кількість кульок меншого діаметра.
Зробіть висновок про можливі форми ланцюга атомів Карбону.
|