9 клас
Інструктивна картка
Лабораторний дослід №8
Тема: Досліди з гліцерином:розчинність у воді, взаємодія з купрум(ІІ) гідроксидом.
Мета: Дослідити властивості гліцерину.
Обладнання: штатив з пробірками.
Реактиви: розчини натрій гідроксиду, купрум (ІІ) сульфату, гліцерин, вода.
Техніка безпеки
- Під час роботи виявляйте обережність, додержуйте порядок і чистоту на робочому місці.
- Приступайте до виконання завдання тільки після дозволу вчителя.
- Виконуйте тільки ту роботу, що передбачена завданням чи доручена вчителем.
- Не відволікайтеся самі й не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.
- При виконанні завдання користуйтеся посудом, приладами й реактивами, які видані вчителем. Не беріть посуд, прилади чи реактиви з інших столів.
- Не допускайте потрапляння хімічних речовин на шкіру, одяг, лабораторний стіл.
- Дотримуйтесь правил безпеки при роботі зі склом.
- Після закінчення роботи приберіть своє робоче місце і ретельно вимийте руки.
Хід роботи
- Змішайте в пробірці воду й гліцерин (об’ємами близько 1 мл).
- Додайте до суміші ще гліцерин об’ємом 1 мл. Чи розчиняється він?
- У пробірку налийте розчин натрій гідроксиду об’ємом 1 мл і додайте кілька крапель розчину купрум (ІІ) сульфату. Спостерігайте утворення блакитного драглистого осаду купрум (ІІ) гідроксиду.
- До осаду додайте гліцерин, суміш збовтайте. Спостерігайте утворення прозорого розчину синього кольору.
Зробіть висновок про розчинність гліцерину та взаємодію його з купрум (ІІ) гідроксидом.
9 клас
Інструктивна картка
Лабораторний дослід №9
Тема: Дія оцтової кислоти на індикатори
Мета: Дослідити дію оцтової кислоти на індикатори.
Обладнання: штатив з пробірками.
Реактиви: розчини оцтової кислоти, лакмусу, метилового оранжевого.
Техніка безпеки
- Під час роботи виявляйте обережність, додержуйте порядок і чистоту на робочому місці.
- Приступайте до виконання завдання тільки після дозволу вчителя.
- Виконуйте тільки ту роботу, що передбачена завданням чи доручена вчителем.
- Не відволікайтеся самі й не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.
- При виконанні завдання користуйтеся посудом, приладами й реактивами, які видані вчителем. Не беріть посуд, прилади чи реактиви з інших столів.
- Пам’ятайте, що кислоти – агресивні речовини, що викликають опіки.
- Не допускайте потрапляння кислот на шкіру, одяг, лабораторний стіл.
- Дотримуйтесь правил безпеки при роботі зі склом.
- Після закінчення роботи приберіть своє робоче місце і ретельно вимийте руки.
Хід роботи
- У дві пробірки налийте порції розчину оцтової кислоти об’ємом 1-2 мл.
- До вмісту однієї з пробірок додайте кілька крапель розчину лакмусу, до іншої – розчину метилового оранжевого.
- Спостерігайте зміну забарвлення індикаторів. Спостереження занесіть в таблицю:
|
Лакмус
|
Метиловий оранжевий
|
Дистильована вода (нейтральне середовище)
|
|
|
Оцтова кислота
|
|
|
Зробіть висновок про дію розчину оцтової кислоти на індикатори.
9 клас
Інструктивна картка
Лабораторний дослід №10
Тема: Взаємодія оцтової кислоти з металами, лугами, солями.
Мета: Дослідити взаємодію оцтової кислоти з металами, лугами, солями. Обладнання: штатив з пробірками.
Реактиви: розчини натрій гідроксиду, купрум (ІІ) сульфату, гліцерин, вода.
Техніка безпеки
- Під час роботи виявляйте обережність, додержуйте порядок і чистоту на робочому місці.
- Приступайте до виконання завдання тільки після дозволу вчителя.
- Виконуйте тільки ту роботу, що передбачена завданням чи доручена вчителем.
- Не відволікайтеся самі й не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.
- При виконанні завдання користуйтеся посудом, приладами й реактивами, які видані вчителем. Не беріть посуд, прилади чи реактиви з інших столів.
- Пам’ятайте, що кислоти, луги – агресивні речовини, що викликають опіки.
- Не допускайте потрапляння кислот, лугів на шкіру, одяг, лабораторний стіл.
- Дотримуйтесь правил безпеки при роботі зі склом.
- Після закінчення роботи приберіть своє робоче місце і ретельно вимийте руки.
Хід роботи
|
Спостереження
|
- Взаємодія оцтової кислоти з магнієм
До розчину оцтової кислоти в пробірці додайте порошок магнію.
|
Що відбувається? Складіть рівняння реакції.
|
- Взаємодія оцтової кислоти з натрій гідроксидом
До 1-2 мл розчину натрій гідроксиду в пробірці додай кілька крапель розчину фенолфталеїну. До забарвленого розчину додавай розчин оцтової кислоти до знебарвлення вмісту пробірки.
|
Про що це свідчить? Складіть рівняння реакції.
|
- Взаємодія оцтової кислоти з кальцій карбонатом
До розчину оцтової кислоти в пробірці додайте шматочок крейди.
|
Що відбувається? Складіть рівняння реакції.
|
Зробіть висновок про взаємодію оцтової кислоти з металами, лугами, солями.
9 клас
Інструктивна картка
Лабораторний дослід №11
Тема: Взаємодія глюкози з купрум (ІІ) гідроксидом.
Мета: Дослідити взаємодію глюкози з купрум (ІІ) гідроксидом.. Обладнання: штатив з пробірками.
Реактиви: розчини натрій гідроксиду, купрум (ІІ) сульфату, глюкози.
Техніка безпеки
- Під час роботи виявляйте обережність, додержуйте порядок і чистоту на робочому місці.
- Приступайте до виконання завдання тільки після дозволу вчителя.
- Виконуйте тільки ту роботу, що передбачена завданням чи доручена вчителем.
- Не відволікайтеся самі й не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.
- При виконанні завдання користуйтеся посудом, приладами й реактивами, які видані вчителем. Не беріть посуд, прилади чи реактиви з інших столів.
- Пам’ятайте, що луги – агресивні речовини, що викликають опіки.
- Не допускайте потрапляння лугів на шкіру, одяг, лабораторний стіл.
- Дотримуйтесь правил безпеки при роботі зі склом.
- Після закінчення роботи приберіть своє робоче місце і ретельно вимийте руки.
Хід роботи
- У пробірку налийте розчин натрій гідроксиду об’ємом 1 мл і додайте кілька крапель розчину купрум (ІІ) сульфату. Спостерігайте утворення блакитного драглистого осаду купрум (ІІ) гідроксиду.
- До осаду додайте розчин глюкози, суміш збовтайте. Спостерігайте утворення прозорого розчину синього кольору. Про що це свідчить?
Зробіть висновок про взаємодію глюкози з купрум (ІІ) гідроксидом.
9 клас
Інструктивна картка
Лабораторний дослід №12
Тема: Відношення крохмалю до води (розчинність, утворення клейстеру).
Мета: Дослідити відношення крохмалю до води (розчинність, утворення клейстеру).
Обладнання: штатив з пробірками, хімічна склянка, спиртівка.
Реактиви: крохмаль, вода.
Техніка безпеки
- Під час роботи виявляйте обережність, додержуйте порядок і чистоту на робочому місці.
- Приступайте до виконання завдання тільки після дозволу вчителя.
- Виконуйте тільки ту роботу, що передбачена завданням чи доручена вчителем.
- Не відволікайтеся самі й не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.
- При виконанні завдання користуйтеся посудом, приладами й реактивами, які видані вчителем. Не беріть посуд, прилади чи реактиви з інших столів.
- Дотримуйтесь правил безпеки при роботі зі склом, нагрівними приладами.
- Після закінчення роботи приберіть своє робоче місце і ретельно вимийте руки.
Хід роботи
- У пробірку насипте трохи крохмалю, додайте холодної води.
- Розмішайте суміш, дайте їй відстоятися. Що спостерігається? Чи розчинився крохмаль у холодній воді?
- Закип’ятіть воду в склянці.
- Вилийте суміш із пробірки, перемішуючи, у гарячу воду. Що спостерігається?
Зробіть висновок про відношення крохмалю до води.
9 клас
Інструктивна картка
Лабораторний дослід №13
Тема: Взаємодія крохмалю з йодом.
Мета: Дослідити взаємодію крохмалю з йодом.
Обладнання: штатив з пробірками, хімічна склянка, спиртівка.
Реактиви: крохмаль, вода, спиртовий розчин йоду.
Техніка безпеки
- Під час роботи виявляйте обережність, додержуйте порядок і чистоту на робочому місці.
- Приступайте до виконання завдання тільки після дозволу вчителя.
- Виконуйте тільки ту роботу, що передбачена завданням чи доручена вчителем.
- Не відволікайтеся самі й не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.
- Дотримуйтесь правил безпеки при роботі з йодом.
- Після закінчення роботи приберіть своє робоче місце і ретельно вимийте руки.
Хід роботи
- Приготуйте крохмальний клейстер.
- Додайте до клейстеру краплинами спиртового розчину йоду
- Що спостерігається?
Зробіть висновок про взаємодію крохмалю з йодом.
9 клас
Інструктивна картка
Лабораторний дослід №14
Тема: Кольорові реакції білків.
Мета: Дослідити кольорові реакції білків.
Обладнання: штатив з пробірками, хімічна склянка, спиртівка.
Реактиви: крохмаль, вода, спиртовий розчин йоду.
Техніка безпеки
- Під час роботи виявляйте обережність, додержуйте порядок і чистоту на робочому місці.
- Приступайте до виконання завдання тільки після дозволу вчителя.
- Виконуйте тільки ту роботу, що передбачена завданням чи доручена вчителем.
- Не відволікайтеся самі й не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.
- При виконанні завдання користуйтеся посудом, приладами й реактивами, які видані вчителем. Не беріть посуд, прилади чи реактиви з інших столів.
- Пам’ятайте, що кислоти, луги – агресивні речовини, що викликають опіки.
- Не допускайте потрапляння кислот, лугів на шкіру, одяг, лабораторний стіл.
- Дотримуйтесь правил безпеки при роботі зі склом.
- Після закінчення роботи приберіть своє робоче місце і ретельно вимийте руки.
Хід роботи
- До розчину білка у пробірці додайте такий самий об’єм розчину лугу і кілька крапель слабкого розчину купрум (ІІ) сульфату. Що спостерігається? Як змінилося забарвлення розчину?
- До розчину білка додайте концентрованої нітратної кислоти. Що спостерігається?
Зробіть висновок про кольорові реакції білків.
|