Сайт учителя хімії 

Білоус Раїси Григорівни

Меню сайту
Статистика
Flag Counter

Каталог файлів

Головна » Файли » 9 клас

Практичні роботи
30.06.2015, 20:01

9 клас

Інструктивна картка до практичної роботи №1.

Тема: Приготування розчину солі із заданою масовою часткою розчиненої речовини.

Мета: Навчитися готувати розчини із заданою масовою часткою розчиненої речовини.

Обладнання: Мірний циліндр, колби, скляна паличка з гумовим наконечником, терези .

Реактиви: розчини, вода, сухі речовини — натрій хлорид — NаСІ, натрій карбо­нат— Na2СОз, цукор.

Хід роботи

1.  Звільніть робоче місце від зай­вих предметів і матеріалів.

2.  Чітко визначте порядок і прави­ла безпечного проведення дос­лідів — приготування розчину солі з певною масовою часткою розчиненої (сухої) речовини:

а)  зробити обчислення;

б)  експериментально приготу­вати розчин.

3.  Починайте виконувати експе­римент з дозволу вчителя обо­в'язково над лотком.

4.  Склянки з реактивами брати безпосередньо за скло, а не за корок, який може не витримати його ваги.

5.  Сухі реактиви брати шпателем чи фарфоровою ложкою - (обе­режно, щоб не розсипати).

6.  Ніякі речовини (навіть вам доб­ре відомі) забороняється кушту­вати на смак.

7.  Правила роботи зі скляним ла­бораторним посудом та іншими виробами зі скла:

•    Під час складання скляних при­ладів докладати надмірних зу­силь не дозволяється. Скло крихке, легко ламається й тріс­кається від ударів, різкої зміни температури. Розбитим склом можна поранити руки.

•    У випадку порізів осколками скла промийте поріз 3%-м роз­чином перекису водню чи 5%-м розчином йоду і накладіть тугу пов'язку за допомогою стериль­ного бинта.

8.  Щоб прискорити розчинення солі в скляній колбі, користуй­теся скляною паличкою з гу-мо­вим наконечником.

9.   Після закінчення роботи прибе­ріть робоче місце (обладнання та реактиви складіть в лоток, який поставте на демонстра­ційний стіл); ретельно вимийте руки.

10. Категорично забороняється про­водити досліди, не зазначені в роботі, та самостійно зливати і змішувати реактиви.

 

Завдання:

  • Приготуйте розчин масою 20 г з масовою часткою натрій хлориду 0,05;
  • Приготуйте розчин масою 25 г з масовою часткою натрій карбонату 4%;
  • Приготуйте розчин масою 10 г з масовою часткою цукру 10%;

 

Зробіть висновок про хід приготування розчину із заданою масовою часткою розчиненої речовини.

 

9 клас

Інструктивна картка до практичної роботи №2.

Тема: Реакції йонного обміну в розчинах електролітів.

Мета: Дослідити умови, за яких відбуваються реакції йонного обміну .

Обладнання: Штатив з пробірками

Реактиви: розчини со­лей, кислот, лугів; індикатори;.

Хід роботи

1.  Звільніть робоче місце від зай­вих предметів і матеріалів.

2.  Чітко визначте порядок і прави­ла безпечного проведення до­слідів:

а) як будете працювати з їдкими речовинами;

б) проводити досліди з виділен­ням газоподібних речовин.

3.  Проведення дослідів здійсню­вати тільки над лотком.

4.  Перед початком досліду потріб­но уважно читати етикетку й ви­брати необхідний реак-тив.

5.  Відкривши посудину з реакти­вом, потрібно класти пробку догори дном, щоб реактив не забруднював робоче місце.

6. Надлишок взятого реактиву не можна зливати назад у посуд, де він зберігався.

7. Реактив наливати за правилом, щоб розчин не потрапляв на етикетку.

8. Посудину, з якої взяли реактив, слід відразу ж закрити пробкою і поставити на місце в лоток. Ре­активу для дослідів брати стіль­ки, щоб він лише вкрив дно пробірки.

9.  Визначити запах газу чи пари можна, обережно рухаючи по­вітря змахами долоні він посу­дини до носа.

10. Будьте обережні з їдкими речо­винами: кислотами та лугами. У разі випадкового попадання речовин на руки негайно змий­те їх великою кількістю води, а потім нейтралізуйте та знову змийте водою.  .

Для нейтралізації лугів вико­ристати 2%-й розчин борної (чи оцтової) кислоти. Для нейтралі­зації кислот — 2%-й розчин питної соди. Кислоти та луги брати для дослідів краплями.

11.   Відпрацьовані реактиви можна зливати в раковину тільки після їхньої нейтралізації.

12.   Після роботи вимийте посуд, ло­ток з обладнанням і реактивами приберіть на демон-страційний стіл та ретельно вимийте руки.

13.  Категорично забороняється про­водити досліди, не зазначені в роботі, та самостійно зливати і змішувати реактиви.

 

Завдання:

  • Виконайте реакції між розчинами таких речовин: а) плюмбум (ІІ) нітрат і натрій хлорид; б) калій фосфат і сульфатна кислота; в) барій карбонат і нітратна кислота. Добудьте ферум (ІІ) гідроксид і нейтралізуйте його сульфатною кислотою.
  • Виконайте реакції, що відповідають таким скороченим йонним рівнянням: а) Ba2+ + SO42- = BaSO4↓ б) Ag+ + NO3- = AgNO3
  • Напишіть рівняння реакцій і виразіть їх у повній та скороченій йонних формах.

 

Зробіть висновок про умови, за яких відбуваються реакції йонного обміну .

 

9 клас

Інструктивна картка до практичної роботи №3.

Тема: Розв’язування експериментальних задач.

Мета: Практикуватися в розв’язуванні експериментальних задач.

Обладнання: Штатив з пробірками.

Реактиви: розчини со­лей, кислот, лугів; індикатори;.

Хід роботи

Уважно прочитайте правила техні­ки безпеки під час роботи в хімічно­му кабінеті.

Вимоги до проведення роботи

1.  Робочі столи мають бути звіль­нені від сторонніх речей.

2.  Проведення дослідів здійсню­вати тільки над лотком.

3.  Перед початком досліду потріб­но уважно читати етикетку, щоб вибрати необхідний реактив.

4.  Відкривши посудину з реакти­вом, потрібно класти пробку догори дном.

5.  Надлишок взятого реактиву не можна зливати (висипати) на­зад у посуд; розчини кислот, лу­гів брати краплями, тверді речо­вини чи розчини солей — щоб ледь покрили дно пробірки.

6.  Реактив наливати за правилом, щоб розчин не потрапляв на етикетку.

7.  Посудину, з якої взяли реактив, слід відразу ж закрити пробкою і поставити на місце в лоток.

Пам'ятай!

8.  Під час нагрівання розчинів в пробірці необхідно користува­тися пробіркотримачем; при цьому пробірку треба прогріти всю (два-три рухи всією пробір­кою над полум'ям), а потім нагрі-вати ту частину, де знахо­диться речовина. Пробірка під час нагрівання має бути повер­нута отвором від себе та інших працюючих. Не можна загляда­ти й нахилятися над пробіркою, щоб уникнути попадання бри­зок в очі.

9.   Жодні речовини не можна про­бувати на смак.

10. Визначати запах речовин тільки за правилами, тобто обережно рухаючи повітря зма-хами доло­ні від посудини до носа.

11.  Особливо уважними бути під час роботи з кислотами та луга­ми, не допускати їхнього по­трапляння на шкіру, одяг та в очі.

12.  Гарячі пробірки потрібно охо­лоджувати і ставити в штатив для пробірок.

13.  Після закінчення роботи від­працьовані  реактиви  можна зливати в раковину тільки після їхньої нейтралізації.

14. Після роботи вимийте посуд, лоток з обладнанням і реакти­вами приберіть на демон-стра­ційний стіл та ретельно вимий­те руки.

15. У разі потрапляння їдких речо­вин на руки чи одяг негайно змийте їх великою кількістю во­ди,  нейтралізуйте та знову змийте водою.

16.  Категорично забороняється про­водити досліди, не зазначені в роботі, та самостійно зливати і змішувати реактиви.

 

Завдання:

  1. Проведіть реакції, за допомогою яких можна здійснити такі перетворення: купрум (ІІ) оксид → купрум (ІІ) хлорид → купрум (ІІ) гідроксид  → купрум (ІІ) оксид.
  2. Добудьте магній гідроксид і доведіть, що він є основою.
  3. Хімічним способом виокреміть мідь із суміші мідних ошурок з порошком цинку.
  4. Напишіть рівняння пророблених реакцій.

 

Зробіть висновок про взаємоперетворення неорганічних речовин. 

9 клас

Інструктивна картка до практичної роботи №4.

Тема: Властивості оцтової кислоти.

Мета: Дослідити властивості оцтової кислоти.

Обладнання: Штатив з пробірками, шпа­тель.

Реактиви: оцтова кис­лота, індикатор, магній.

Хід роботи

Вимоги безпеки перед початком та проведенням практичної роботи

1.  Чітко визначте порядок і прави­ла безпечного проведення дослідів. Звільніть робочий стіл від зайвих предметів.

Обережно працюйте з їдкими речовинами: кислотою та лу­гом. Досліди виконуйте тільки над лотком.

2.  Уважно читайте етикетки на склянках перед тим, як взяти реактив.

3.  Кислоти та луги для дослідів бе­ріть не більше 1—2 мл, індика­тор — краплями, магній — шпа­телем (кілька порошинок) .

Не беріть реактиви незахищеними руками!

4.   Не міняйте пробки від різних склянок.

Не залишайте склянки з рідина­ми відкритими, посудину, з якої брали реактив, слід відразу ж за­кривати пробкою і ставити на місце в лоток.

Реактив наливати так, щоб роз­чин не потрапляв на етикетку.

Не виливайте залишки реакти­вів з пробірки назад у склянку, з якої він був взятий.

5.  Нюхайте оцтову кислоту за пра­вилом та запам'ятайте її специ­фічний запах. Реактиву брати стільки, щоб він покривав тіль­ки дно пробірки.

6.  Якщо випадково їдкі речовини потрапили на руки чи на одяг, то негайно змийте великою кількістю води, а потім нейтра­лізуйте та знову змийте водою.

7.  Після закінчення роботи ви­мийте посуд, лоток з обладнан­ням і реактивами приберіть на демонстраційний стіл. Ретельно вимийте руки.

8.  Категорично забороняється про­водити досліди, не зазначені в роботі, та самостійно зливати й зміщувати реактиви.

 

Завдання:

  1. До розчину оцтової кислоти додайте розчину лакмусу. Як змінилося забарвлення розчину? Що це засвідчує?
  2. До розчину натрій гідроксиду, забарвленого фенолфталеїном, краплями додавайте розчин оцтової кислоти до знебарвлення розчину. Про що це свідчить? Складіть рівняння реакцій у молекулярній та йонній формах.
  3. У пробірку з розбавленою оцтовою кислотою помістіть стружку магнію. Спостерігайте виділення газу. Який газ виділяється? Складіть рівняння реакцій у молекулярній та йонній формах.
  4. У пробірку з розчином оцтової кислоти додайте сіль натрій карбонат. Спостерігайте виділення газу. Який газ виділяється? Складіть рівняння реакцій у молекулярній та йонній формах.

 

Зробіть висновок про властивості оцтової кислоти.

 

9 клас

Інструктивна картка до практичної роботи №5.

Тема: Розв’язування експериментальних задач на розпізнавання органічних речовин.

Мета: Практикуватися в розв’язуванні експериментальних задач.

Обладнання: Штатив з пробірками.

Реактиви: розчини органічних речовин.

Хід роботи

Обладнання й реактиви: розчин оц­тової кислоти, глюкози, гліцери­ну, крохмальний клейстер, роз­чин сахарози, білок; індикатор, натрій карбонат, купрум(ІІ) хло­рид, натрій гідроксид, спирто­вий розчин йоду; прилад для нагрівання, пробіркотримач.

Вимоги безпеки перед початком та проведенням практичної роботи

1. Чітко визначте порядок і прави­ла безпечного проведення до­слідів — експериментального визначення оцтової кислоти, глюкози, гліцерину, крохмалю.

2. Звільнить робочий стіл від зай­вих предметів,

3. Починайте виконувати завдан­ня тільки з дозволу вчителя.

4. Хімічні речовини для досліду слід брати в кількості 1-2 мл, розчин купрум(ІІ) хлориду — краплями.

5. Уважно читайте етикетки на склянках перш ніж узяти ре­актив.

6.  Досліди виконуйте тільки над лотком.

7.  Нюхайте речовини за правилом.

8.  Нагріваючи суміш (для визна­чення глюкози), закріпіть пробірку в пробіркотримачі, про­грійте всю пробірку (два-три рухи всією пробіркою над по­лум'ям), а потім нагрійте ту час­тину, де знаходиться речовина, до жовтого кольору, а потім — до червоного осаду.

Під час нагрівання рідини спря­мовуйте отвір пробірки від се­бе і працюючих, остерігаю­чись виштовхування гарячої рідини.

9.  Будьте обережними з їдкими ре­човинами: оцтовою кислотою та натрій гідроксидом. Якщо випадково ці речовини попали на руки чи на. одяг, то негайно змийте великою кількістю води, а потім нейтралізуйте та знову змийте водою.

10. Після закінчення роботи ви­мийте посуд,: лоток з обладнанням і реактивами приберіть на демонстраційний стіл. Ретельно вимийте руки.

11. Категорично забороняється про­водити досліди, не зазначені в роботі, та самостійно зливати й змішувати реактиви.

 

Завдання:

  1. У пронумерованих пробірках містяться: гліцерин, розчин оцтової кислоти, розчин білка. Визначте ці речовини.
  2. У пронумерованих пробірках містяться: розчин глюкози, розчин оцтової кислоти, розчин крохмалю. Визначте ці речовини.
  3. Доведіть, що натрій ацетат – сіль слабкої кислоти.
  4. Доведіть, що поліетилен – термопластичний полімер.
  5. Результати дослідів підтвердіть, де це можливо, рівняннями реакцій.

 

Зробіть висновок про якісні реакції органічних речовин.

 

 

 

 

Категорія: 9 клас | Додав: belous_raja
Переглядів: 3083 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Календар