9 клас
Інструктивна картка до практичної роботи №1.
Тема: Приготування розчину солі із заданою масовою часткою розчиненої речовини.
Мета: Навчитися готувати розчини із заданою масовою часткою розчиненої речовини.
Обладнання: Мірний циліндр, колби, скляна паличка з гумовим наконечником, терези .
Реактиви: розчини, вода, сухі речовини — натрій хлорид — NаСІ, натрій карбонат— Na2СОз, цукор.
Хід роботи
1. Звільніть робоче місце від зайвих предметів і матеріалів.
2. Чітко визначте порядок і правила безпечного проведення дослідів — приготування розчину солі з певною масовою часткою розчиненої (сухої) речовини:
а) зробити обчислення;
б) експериментально приготувати розчин.
3. Починайте виконувати експеримент з дозволу вчителя обов'язково над лотком.
4. Склянки з реактивами брати безпосередньо за скло, а не за корок, який може не витримати його ваги.
5. Сухі реактиви брати шпателем чи фарфоровою ложкою - (обережно, щоб не розсипати).
6. Ніякі речовини (навіть вам добре відомі) забороняється куштувати на смак.
7. Правила роботи зі скляним лабораторним посудом та іншими виробами зі скла:
• Під час складання скляних приладів докладати надмірних зусиль не дозволяється. Скло крихке, легко ламається й тріскається від ударів, різкої зміни температури. Розбитим склом можна поранити руки.
• У випадку порізів осколками скла промийте поріз 3%-м розчином перекису водню чи 5%-м розчином йоду і накладіть тугу пов'язку за допомогою стерильного бинта.
8. Щоб прискорити розчинення солі в скляній колбі, користуйтеся скляною паличкою з гу-мовим наконечником.
9. Після закінчення роботи приберіть робоче місце (обладнання та реактиви складіть в лоток, який поставте на демонстраційний стіл); ретельно вимийте руки.
10. Категорично забороняється проводити досліди, не зазначені в роботі, та самостійно зливати і змішувати реактиви.
Завдання:
- Приготуйте розчин масою 20 г з масовою часткою натрій хлориду 0,05;
- Приготуйте розчин масою 25 г з масовою часткою натрій карбонату 4%;
- Приготуйте розчин масою 10 г з масовою часткою цукру 10%;
Зробіть висновок про хід приготування розчину із заданою масовою часткою розчиненої речовини.
9 клас
Інструктивна картка до практичної роботи №2.
Тема: Реакції йонного обміну в розчинах електролітів.
Мета: Дослідити умови, за яких відбуваються реакції йонного обміну .
Обладнання: Штатив з пробірками
Реактиви: розчини солей, кислот, лугів; індикатори;.
Хід роботи
1. Звільніть робоче місце від зайвих предметів і матеріалів.
2. Чітко визначте порядок і правила безпечного проведення дослідів:
а) як будете працювати з їдкими речовинами;
б) проводити досліди з виділенням газоподібних речовин.
3. Проведення дослідів здійснювати тільки над лотком.
4. Перед початком досліду потрібно уважно читати етикетку й вибрати необхідний реак-тив.
5. Відкривши посудину з реактивом, потрібно класти пробку догори дном, щоб реактив не забруднював робоче місце.
6. Надлишок взятого реактиву не можна зливати назад у посуд, де він зберігався.
7. Реактив наливати за правилом, щоб розчин не потрапляв на етикетку.
8. Посудину, з якої взяли реактив, слід відразу ж закрити пробкою і поставити на місце в лоток. Реактиву для дослідів брати стільки, щоб він лише вкрив дно пробірки.
9. Визначити запах газу чи пари можна, обережно рухаючи повітря змахами долоні він посудини до носа.
10. Будьте обережні з їдкими речовинами: кислотами та лугами. У разі випадкового попадання речовин на руки негайно змийте їх великою кількістю води, а потім нейтралізуйте та знову змийте водою. .
Для нейтралізації лугів використати 2%-й розчин борної (чи оцтової) кислоти. Для нейтралізації кислот — 2%-й розчин питної соди. Кислоти та луги брати для дослідів краплями.
11. Відпрацьовані реактиви можна зливати в раковину тільки після їхньої нейтралізації.
12. Після роботи вимийте посуд, лоток з обладнанням і реактивами приберіть на демон-страційний стіл та ретельно вимийте руки.
13. Категорично забороняється проводити досліди, не зазначені в роботі, та самостійно зливати і змішувати реактиви.
Завдання:
- Виконайте реакції між розчинами таких речовин: а) плюмбум (ІІ) нітрат і натрій хлорид; б) калій фосфат і сульфатна кислота; в) барій карбонат і нітратна кислота. Добудьте ферум (ІІ) гідроксид і нейтралізуйте його сульфатною кислотою.
- Виконайте реакції, що відповідають таким скороченим йонним рівнянням: а) Ba2+ + SO42- = BaSO4↓ б) Ag+ + NO3- = AgNO3↓
- Напишіть рівняння реакцій і виразіть їх у повній та скороченій йонних формах.
Зробіть висновок про умови, за яких відбуваються реакції йонного обміну .
9 клас
Інструктивна картка до практичної роботи №3.
Тема: Розв’язування експериментальних задач.
Мета: Практикуватися в розв’язуванні експериментальних задач.
Обладнання: Штатив з пробірками.
Реактиви: розчини солей, кислот, лугів; індикатори;.
Хід роботи
Уважно прочитайте правила техніки безпеки під час роботи в хімічному кабінеті.
Вимоги до проведення роботи
1. Робочі столи мають бути звільнені від сторонніх речей.
2. Проведення дослідів здійснювати тільки над лотком.
3. Перед початком досліду потрібно уважно читати етикетку, щоб вибрати необхідний реактив.
4. Відкривши посудину з реактивом, потрібно класти пробку догори дном.
5. Надлишок взятого реактиву не можна зливати (висипати) назад у посуд; розчини кислот, лугів брати краплями, тверді речовини чи розчини солей — щоб ледь покрили дно пробірки.
6. Реактив наливати за правилом, щоб розчин не потрапляв на етикетку.
7. Посудину, з якої взяли реактив, слід відразу ж закрити пробкою і поставити на місце в лоток.
Пам'ятай!
8. Під час нагрівання розчинів в пробірці необхідно користуватися пробіркотримачем; при цьому пробірку треба прогріти всю (два-три рухи всією пробіркою над полум'ям), а потім нагрі-вати ту частину, де знаходиться речовина. Пробірка під час нагрівання має бути повернута отвором від себе та інших працюючих. Не можна заглядати й нахилятися над пробіркою, щоб уникнути попадання бризок в очі.
9. Жодні речовини не можна пробувати на смак.
10. Визначати запах речовин тільки за правилами, тобто обережно рухаючи повітря зма-хами долоні від посудини до носа.
11. Особливо уважними бути під час роботи з кислотами та лугами, не допускати їхнього потрапляння на шкіру, одяг та в очі.
12. Гарячі пробірки потрібно охолоджувати і ставити в штатив для пробірок.
13. Після закінчення роботи відпрацьовані реактиви можна зливати в раковину тільки після їхньої нейтралізації.
14. Після роботи вимийте посуд, лоток з обладнанням і реактивами приберіть на демон-страційний стіл та ретельно вимийте руки.
15. У разі потрапляння їдких речовин на руки чи одяг негайно змийте їх великою кількістю води, нейтралізуйте та знову змийте водою.
16. Категорично забороняється проводити досліди, не зазначені в роботі, та самостійно зливати і змішувати реактиви.
Завдання:
- Проведіть реакції, за допомогою яких можна здійснити такі перетворення: купрум (ІІ) оксид → купрум (ІІ) хлорид → купрум (ІІ) гідроксид → купрум (ІІ) оксид.
- Добудьте магній гідроксид і доведіть, що він є основою.
- Хімічним способом виокреміть мідь із суміші мідних ошурок з порошком цинку.
- Напишіть рівняння пророблених реакцій.
Зробіть висновок про взаємоперетворення неорганічних речовин.
9 клас
Інструктивна картка до практичної роботи №4.
Тема: Властивості оцтової кислоти.
Мета: Дослідити властивості оцтової кислоти.
Обладнання: Штатив з пробірками, шпатель.
Реактиви: оцтова кислота, індикатор, магній.
Хід роботи
Вимоги безпеки перед початком та проведенням практичної роботи
1. Чітко визначте порядок і правила безпечного проведення дослідів. Звільніть робочий стіл від зайвих предметів.
Обережно працюйте з їдкими речовинами: кислотою та лугом. Досліди виконуйте тільки над лотком.
2. Уважно читайте етикетки на склянках перед тим, як взяти реактив.
3. Кислоти та луги для дослідів беріть не більше 1—2 мл, індикатор — краплями, магній — шпателем (кілька порошинок) .
Не беріть реактиви незахищеними руками!
4. Не міняйте пробки від різних склянок.
Не залишайте склянки з рідинами відкритими, посудину, з якої брали реактив, слід відразу ж закривати пробкою і ставити на місце в лоток.
Реактив наливати так, щоб розчин не потрапляв на етикетку.
Не виливайте залишки реактивів з пробірки назад у склянку, з якої він був взятий.
5. Нюхайте оцтову кислоту за правилом та запам'ятайте її специфічний запах. Реактиву брати стільки, щоб він покривав тільки дно пробірки.
6. Якщо випадково їдкі речовини потрапили на руки чи на одяг, то негайно змийте великою кількістю води, а потім нейтралізуйте та знову змийте водою.
7. Після закінчення роботи вимийте посуд, лоток з обладнанням і реактивами приберіть на демонстраційний стіл. Ретельно вимийте руки.
8. Категорично забороняється проводити досліди, не зазначені в роботі, та самостійно зливати й зміщувати реактиви.
Завдання:
- До розчину оцтової кислоти додайте розчину лакмусу. Як змінилося забарвлення розчину? Що це засвідчує?
- До розчину натрій гідроксиду, забарвленого фенолфталеїном, краплями додавайте розчин оцтової кислоти до знебарвлення розчину. Про що це свідчить? Складіть рівняння реакцій у молекулярній та йонній формах.
- У пробірку з розбавленою оцтовою кислотою помістіть стружку магнію. Спостерігайте виділення газу. Який газ виділяється? Складіть рівняння реакцій у молекулярній та йонній формах.
- У пробірку з розчином оцтової кислоти додайте сіль натрій карбонат. Спостерігайте виділення газу. Який газ виділяється? Складіть рівняння реакцій у молекулярній та йонній формах.
Зробіть висновок про властивості оцтової кислоти.
9 клас
Інструктивна картка до практичної роботи №5.
Тема: Розв’язування експериментальних задач на розпізнавання органічних речовин.
Мета: Практикуватися в розв’язуванні експериментальних задач.
Обладнання: Штатив з пробірками.
Реактиви: розчини органічних речовин.
Хід роботи
Обладнання й реактиви: розчин оцтової кислоти, глюкози, гліцерину, крохмальний клейстер, розчин сахарози, білок; індикатор, натрій карбонат, купрум(ІІ) хлорид, натрій гідроксид, спиртовий розчин йоду; прилад для нагрівання, пробіркотримач.
Вимоги безпеки перед початком та проведенням практичної роботи
1. Чітко визначте порядок і правила безпечного проведення дослідів — експериментального визначення оцтової кислоти, глюкози, гліцерину, крохмалю.
2. Звільнить робочий стіл від зайвих предметів,
3. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
4. Хімічні речовини для досліду слід брати в кількості 1-2 мл, розчин купрум(ІІ) хлориду — краплями.
5. Уважно читайте етикетки на склянках перш ніж узяти реактив.
6. Досліди виконуйте тільки над лотком.
7. Нюхайте речовини за правилом.
8. Нагріваючи суміш (для визначення глюкози), закріпіть пробірку в пробіркотримачі, прогрійте всю пробірку (два-три рухи всією пробіркою над полум'ям), а потім нагрійте ту частину, де знаходиться речовина, до жовтого кольору, а потім — до червоного осаду.
Під час нагрівання рідини спрямовуйте отвір пробірки від себе і працюючих, остерігаючись виштовхування гарячої рідини.
9. Будьте обережними з їдкими речовинами: оцтовою кислотою та натрій гідроксидом. Якщо випадково ці речовини попали на руки чи на. одяг, то негайно змийте великою кількістю води, а потім нейтралізуйте та знову змийте водою.
10. Після закінчення роботи вимийте посуд,: лоток з обладнанням і реактивами приберіть на демонстраційний стіл. Ретельно вимийте руки.
11. Категорично забороняється проводити досліди, не зазначені в роботі, та самостійно зливати й змішувати реактиви.
Завдання:
- У пронумерованих пробірках містяться: гліцерин, розчин оцтової кислоти, розчин білка. Визначте ці речовини.
- У пронумерованих пробірках містяться: розчин глюкози, розчин оцтової кислоти, розчин крохмалю. Визначте ці речовини.
- Доведіть, що натрій ацетат – сіль слабкої кислоти.
- Доведіть, що поліетилен – термопластичний полімер.
- Результати дослідів підтвердіть, де це можливо, рівняннями реакцій.
Зробіть висновок про якісні реакції органічних речовин.
|